امروزه عملیات تخریب بتن با واترجت فوق فشار قوی و عملیات آماده سازی سطح در صنعت بسیار کاربرد دارد. این فرایند، یک روش مناسب موثر برای برداشتن بتون از اطراف سازه های فلزی نظیر میلگردهای فولادی تقویت کننده، لرزهگیرها، تکیهگاه ها،کانالها و … است. از این روش تخریب بتن میتوان برای خراب کردن موضعی بتن (فقط در جایی که فرسودگی بتون وجود دارد) یا در سطح وسیع استفاده نمود. در این مقاله از سایت بابتک می خواهیم به سه روش تخریب با کمک واترجت صنعتی بپردازیم.
در این فرآیند از آب فوق فشار قوی برای حذف و برداشتن سطح روی پلهای بتونی یا سطوح جاده استفاده می گردد. در این روش عمق عملیات در حدود نیم تا دو سانتیمتر است و همچنین میتوان در هر عمقی در لایه بالایی میلگرد آن را انجام داد. هدف از انجام این عملیات فراهم کردن یک سطح عاری از ریز ترک (میکرو ترک) است تا مواد بتی سالم و جدید به خوبی به لایه قبلی متصل شود. این روش بسیر مفید است و باعث میگردد تا عمر مفید پل یا سطح جاده با لایه گذاری جدید افزایش یابد و نیازی به جایگزینی کامل از بین میرود. میتوان گفت که این روش عمدتا برای ترمیم بتن از قبیل ترمیم بتن کرمو، ترمیم خوردگی و… استفاده میگردد.
این روش تخریب بتن با واترجت شامل تخریب بتن بصورت موضعی و در عمق است. یعنی در آن بتون آسیبدیده تا عمق معمولا بیش از ۲ سانتیمتر است. روش خرابی موضعی یا جزئی معمولا در پروژههای ترمیم بتن و در جایی که لازم است المانهای تقویت کننده مانند میلگردها آسیب نبینند، استفاده میگردد. این روش برای ترمیم خوردگیهای بتون کارایی بسیاری دارد.
فرآیند تخریب کامل بتن زمانی انجام میشود که سطح بتنی کاملا آسیب دیده است و ادامه استفاده از آن امکان پذیر نیست. همچنین گاهی مشخص میشود که پلهای بتنی ساخته شده مقاومت کافی را ندارند و باید تعمیر وتعویض شوند. در این موارد تخریب کامل بتن با واترجت صنعتی انجام میشود. در روش تخریب بتن با واترجت، به المانهای تقویت کننده از قبیل میلگردها آسیبی وارد نمیشود و در عین حال لایه بتون به طور کامل حذف میشوند. در ساخت پلها و گاراژهای پارکینگ معمولا از تیرهای بتونی از پیش ساخته استفاده میشود. در این عملیات بتنهای اطراف میلهها به خوبی خراب تخریب میگردد اما استفاده از ابزارهایی نظیر چکش برقی یا هیلتی ممکن است باعث شکست و دفرمگی میلگردها گردد.
یک روش متداول در تخریب بتن، استفاده از چکش برقی یا هیلتی است. این روش یک عیب بزرگ دارد و آن ایجاد لرزش در سازه است که خطر ایجاد ریز ترکها (میکروترک) را به دنبال دارد. در اغلب موارد استفاده از چکش برقی موجب تغییر شکل میلگردها میگردد. تکنیک تخریب با جت آب فشار قوی این دو عیب را ندارد و علاوه بر آن در این روش تخریب بتن، عملیات زنگ زدایی از میلگردها همزمان با تخریب بتن انجام میگردد. با این روش دیگر نیازی به سندبلاست کردن میلگردها برای حذف زنگ از سطح آنها وجود ندارد. مزیت مهم دیگر این تخریب نسبت به استفاده از چکش برقی، آلودگی صوتی کمتر آن است.
بطورکلی مزایای تخریب بتن با واترجت صنعتی نسبت به روش های دیگر تخریب ب شرح زیر است:
در صورت نیاز به مشاوره برای خدمات ما با مشاوران شرکت بابتک در تماس باشید.